Missnöjd med resultatet eller leveransen?

Har du beställt canvastavlor på nätet och är missnöjd? Många känner inte till begreppet garantiskydd men privatkunder kan använda sig av detta eftersom det ofta faller inom företagets policy. Därför är det bra att alltid läsa butikens garantivillkor innan man beställer eftersom det är upp till företaget att erbjuda garanti eller inte.

Följande tre händelser är de vanligaste vid beställning av canvastavlor online:

❶ Osäkerhet under beställningsprocessen

Innan beställningen slutförs så är det kundens ansvar att noggrant läsa igenom köpevillkoren och kontrollera så att man har valt rätt storlek och kilramtjocklek. Är du osäker på kvalitén eftersom att din bild är gammal, sliten eller har dålig upplösning alltså för många synliga pixlar eller har du frågor om leveranstiden? Kontakta företagets support innan du lägger beställning. Var inte bekymrad över att du ställer för många frågor eftersom att det är din rätt som kund!

❷ Fel under leverans

Ett vanligt problem med transport är att det antigen är leveransen som är försenad eller så har paketet skadats under hanteringsprocessen. Om det visar sig att leveransen är försenad så kan det vara så att butiken som du har gjort din beställning på har skickat iväg din produkt senare än utlovat. Det kan även vara så är att transportombudet haft mycket att göra och inte hunnit behandla din leverans ännu.

När det gäller leverans av canvastavlan så är det inte produktionens fel att företaget som levererar tavlan inte har genomfört det enligt normer. Alltså kan det vara något fel med själva leveransen. Exempelvis att produkten har skadats vid transport genom slarv eller att det inte har hanterats under tillsyn och framförallt med försiktighet. Däremot så är det tryckeriets ansvar att ta reda på vad som har hänt dvs. varför motivet inte har levererats eller skadats och ersätta kunden med en likvärdig canvastavla utan extra kostnad. Det är butikens skyldighet att skapa en felanmälan hos transportföretaget och samtidigt hantera reklamationen och eventuella åtgärder.

❸ Fel på produkten

Vems fel är det om canvastavlan som du har beställt har dålig kvalité? Är det kundens ansvar dvs. att det skulle ha varit rätt upplösning eller är det butikens ansvar som skulle ha informerat kunden om detta?

Många webbutiker har automatiska varningssystem integrerade som upplyser dig om bildkvalitén är dålig i jämförelse med butikens rekommendation som ska vara minimumstandard för att det ska vara en acceptabel eller godkänd bildkvalité så att kunden ska känna sig nöjd. Däremot kan fel färgnyanser bero på att canvasduken är i dålig kvalité eller att deras printmaskin inte har kalibrerats på rätt sätt innan utskriften sattes igång. Om det är fel färgnyanser på motivet eller om canvastavlan är fel monterad då ska kunden omgående kontakta butikens kundtjänst.

Min personliga åsikt gällande fel på en produkt eller en tjänst från en fotobutik är att man ska så fort som möjligt ta kontakt. Detta, eftersom det är butikens skyldighet att skapa enligt utlovat resultat och om det finns problem så ska de kunna lösa det så att alla blir nöjda.